Предусмотрена ли ответственность рекламодателей, которые не осуществляют отчисления на социальную рекламу относительно вреда табакокурения и злоупотребления алкоголем

Рекламодатели обязаны направлять на производство и распространение социальной рекламы о вреде табакокурения и злоупотребления алкоголем не менее 5% денежных средств, израсходованных ими на распространение рекламы табачных изделий и алкогольных напитков в пределах Украины (ч. 8 ст. 22 Закона Украины «О рекламе» от 03.07.1996 г. № 270/96-ВР, далее — Закон № 270).

Однако ни ст. 27 Закона № 270, ни Порядком наложения штрафов за нарушение законодательства о рекламе, утвержденным постановлением Кабмина от 26.05.2004 г. № 693, не предусмотрена ответственность рекламодателей за нарушение вышеуказанного требования, что не дает возможности Госпродпотребслужбе привлекать к ответственности субъектов хозяйствования, которые не осуществляют отчисления на социальную рекламу. Об этом говорится в письме Госпродпотребслужбы от 18.11.2016 г. № 603-154-2/21341 (см. ниже).

Руководствуясь классификацией доходов бюджета, отчисления от суммы средств, израсходованных на рекламу табачных изделий и/или алкогольных напитков в пределах Украины, соответствуют коду бюджетной классификации 24060500. Вместе с тем согласно приложению к постановлению КМУ «Некоторые вопросы ведения учета налогов, сборов, платежей и прочих доходов бюджета» от 16.02.2011 г. № 106 контроль за взиманием поступлений по коду бюджетной классификации 24060500 (по актам проверок) возложен на ГФС.

Соответствующую информацию предоставил Минюст в письме от 24.11.2016 г. № 41516/1396-0-2-16/8.

...

ТЕКСТ ПИСЬМА

ДЕРЖАВНА СЛУЖБА УКРАЇНИ З ПИТАНЬ БЕЗПЕЧНОСТІ ХАРЧОВИХ ПРОДУКТІВ ТА ЗАХИСТУ СПОЖИВАЧІВ

ЛИСТ

від 18.11.2016 р. № 603-154-2/21341

Державною службою України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів <…>, розглянуто лист <…> стосовно проблем застосування законодавства про рекламу та повідомляємо таке.

Відповідно до ст. 26, 27 Закону України “Про рекламу” (далі – Закон) та Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004 р. N 693 (далі – Порядок накладення штрафів), Держпродспоживслужба уповноважена здійснювати контроль за дотриманням законодавства про рекламу та притягувати до відповідальності рекламодавців, виробників та розповсюджувачів реклами.

Частиною восьмою ст. 22 Закону встановлено вимогу до рекламодавців спрямовувати на виробництво та розповсюдження соціальної реклами щодо шкоди тютюнопаління та зловживання алкоголем не менше 5 відсотків коштів, витрачених ними на розповсюдження реклами тютюнових виробів та алкогольних напоїв у межах України.

Однак ні ст. 27 Закону, ні Порядком накладення штрафів не передбачено відповідальності рекламодавців за порушення вищевказаної норми, що не дає можливості Держпродспоживслужбі притягати до відповідальності суб’єктів господарювання, які не здійснюють відрахувань на соціальну рекламу.

Одночасно поділяємо Ваше занепокоєння щодо питання несплати відрахувань на соціальну рекламу, оскільки такі дії з боку рекламодавців носять системний характер і не дають можливості виготовляти Держпродспоживслужбі в необхідному обсязі якісну і впливову соціальну рекламу та уберігати людей, у першу чергу дітей, від шкідливих звичок.

Відповідно до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.03.2012 р. N 238, Держпродспоживслужба є розпорядником нижчого рівня бюджетних коштів, які спрямовуються на оплату послуг з виробництва та розповсюдження соціальної реклами щодо шкоди тютюнокуріння та зловживання алкоголем.

Зазначені кошти мають надходити із загального фонду Державного бюджету України. Разом з тим, незважаючи на наполегливі пропозиції Держпродспоживслужби, зазначені кошти не були надані у 2016 році в межах виконання програми КПКВК 2809040 “Здійснення державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів”. Також у проекті Закону України “Про державний бюджет на 2017 рік” не врахована пропозиція Держпродспоживслужби за вказаною програмою стосовно виділення 1 млн гривень на соціальну рекламу щодо шкоди тютюнопапіння та зловживання алкоголем, визначена бюджетним запитом. Разом з тим ми продовжуємо роботу щодо отримання у наступному році коштів на таку соціальну рекламу.

На наше переконання, зазначену проблему можливо вирішити виключно шляхом вдосконалення законодавства, зокрема, визначення статусу відрахувань на соціальну рекламу щодо шкоди тютюнопаління та зловживання алкоголем.

Голова

В. Лапа

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *