Учет расходов на обслуживание и ремонт автомобиля что временно простаивает

Один з автомобілів нашого підприємства, тимчасово простоює. Однак ми несемо витрати на його утримання в робочому стані (техобслуговування, поточний ремонт тощо).
Як обліковувати ці витрати?

ВІДПОВІДЬ: У бухобліку витрати на техобслуговування та поточний ремонт автомобілів, які підприємство тимчасово не використовує в госпдіяльності, обліковують:

— за Дт субрахунків 949,977 — якщо транспорт простоює без роботи тривалий час (понад один місяць, квартал) або ж його законсервували;

— за Дт тих самих рахунків, що й до періоду невикористання авто, — якщо це короткостроковий простій автівки і її не консервували. Тобто продовжуємо застосовувати рахунки 23, 91, 92, 93,94.

Почнемо з того, що постулати нацстандартів не містять причин не показувати витрат на поточний ремонт і техобслуговування авто, яке підприємство тимчасово не використовує в госпдіяльності. А за загальними правилами витрати на підтримання основних засобів у робочому стані не капіталізують, а включають до поточних (п. 15 П(С)БО 7 “Основні засоби”, п. 7 П(С)БО 16 “Витрати”, п. 32 Методрекомендацій № 561).

Для правильного обліку ремонтних та обслуговуючих  витрат підприємству варто визначитись, який період простою ОЗ  вважати довгостроковим. Оскільки один місяць це найменший строк для формування проміжної фінзвітності, у цьому випадку доцільно відштовхуватися саме від цього періоду (п. 1 р. II НП(С)БО 1 “Загальні вимоги до фінансової звітності”). Свій вибір підприємству не завадило б показати в наказі про облікову політику.

...

Довгостроковий простій авто

Ми недарма обрали тривалість простою авто як один із критеріїв спрямування витрат, пов’язаних із його утриманням у робочому стані. Адже погодьтесь: якщо авто тривалий період не використовували за прямим призначенням, то не зовсім правильно буде відносити витрати на його поточний ремонт і техобслуговування на ті самі рахунки, що й раніше. Наприклад, якщо транспорт досі застосовували у сфері збуту, а у звітному періоді він простояв без роботи, то не варто й продовжувати обліковувати витрати на його утримання за Дт рахунку 93 “Витрати на збут”. Для цього, на нашу думку, краще б згодився Дт субрахунку 977 “Інші витрати діяльності”. На ньому,вважаємо, варто відображати й витрати на утримання всіх видів ОЗ , які раніше використовували в цілях, не пов’язаних з операційною діяльністю.

А якщо транспорт — виробничий ОЗ (а це можливо, якщо його використовують, зокрема, всередині підприємства — для перевезення сировини до цеху), то витрати на його утримання в періоді “застою” варто показати за Дт субрахунку 949 “Інші витрати операційної діяльності”.

Короткостроковий простій

У цьому разі велосипед вигадувати не потрібно. Усі витрати на утримання авто в робочому стані потраплятимуть на ті самі рахунки, що й до простою ОЗ. Для транспорту, який має збутове призначення, таку роль продовжить виконувати рахунок 93, а для виробничого ОЗ — 23 “Виробництво” і т.д.

Податково-прибутковий облік

Витрати на ремонт і техобслуговування не законсервованого авто, яке тимчасово не використовують у роботі підприємства, мають усі шанси потрапити до податкових. Адже через тимчасовий простій ОЗ не втрачають зв’язку з госпдіяльністю підприємства (див. пп. 14.1.36 ПКУ). Так само їх не можна вважати невиробничими об’єктами (див. абз. 7 п. 144.3 ПКУ). Аргументи тут аналогічні до тих, що й у випадку з амортизацією цих ОЗ.

Витрати на техобслу говування авто потраплятимуть до “собівартіснихабо інших витрат за правилами бухобліку. Відповідно, перші показуватимуть на дату визнання доходу від реалізації продукції, а інші у періоді їх виникнення (п.п. 138.4,138.5ПКУ). “Собівартісні” витрати знайдуть прихисток у рядку 05.1 Декларації № 872, а інші — у рядку 06. Так само показуватимуть і ремонтні витрати, які впишуться в 10-відсотковий ремонтний ліміт (п. 146.12 ПКУ). А ті, що сягнуть за визначений рубіж, включать до первісної вартості 0 3 (п. 146.11 ПКУ).

Висновок: Як бачимо, напрям обліку витрат на утримання авто, яке стоїть без роботи, залежатиме, зокрема, від тривалості “застою” ОЗ. При цьому такі витрати підприємство вправі включити до податкових. Хоча, як і у випадку амортизації такого авто, прогнозуємо “безвитратне” бачення цієї ситуації податківцями. Тому будьте готові відстоювати свою позицію.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *